Elektrickú, alebo benzínovú ?
Elektrická kosačka:Asi najväčšou výhodou je, že jej stačí minimálna údržba. Raz za čas stačí kosačku očistiť, prípadne nabrúsiť, alebo vymeniť nôž. Takže keď nepočítame náklady na spotrebovanú elektrickú energiu, tak je používanie bezpracné a bez nákladov. Ďalším pozitívom je nižšia hlučnosť oproti benzínovým kosačkám. Samozrejmosťou je aj nižšia cena oproti benzínovým strojom, avšak výkonné elektrické kosačky s veľkým záberom nie sú od nich až tak cenovo vzdialené. A pokiaľ si ku cene za kosačku pripočítame ešte cenu kábla ( ak ho nemáme ) tak už sme z cenou zase o niečo vyššie. Dosť veľkou nevýhodou je práve ten spomínaný kábel. Väčšina elektrických kosačiek síce disponuje držiakom kábla, stále však treba dávať veľký pozor pri práci, aby sme do neho nezasekli. Kábel sa tiež zvykne zamotať pri kosení okolo stromov a kríkov. Samozrejmosťou je nutná dostupnosť elektrickej zásuvky.
Benzínová kosačka:Je nezávislá na dostupnosti elektrickej energie a prináša podstatne pohodlnejšie kosenie. Obsluha sa môže plne sústrediť na kosenie a nie na prehadzovanie kábla. Nevýhodou je vyššia hlučnosť, avšak na trhu sú aj modely ktoré ju majú zníženú. Benzínovej kosačke musí jej majiteľ dopriať viac údržby ako pri elektrickej. Pravidelná výmena oleja, kontrola a čistenie filtrov a sviečky. Náklady na kosenie sú tak väčšie, keďže si treba zarátať aj náklady na benzín. Benzínovou kosačkou možno kosiť vyššiu trávu bez rizika poškodenia stroja. Pri preťažení elektrickej kosačky často dochádza k prepáleniu vynutia elektromotora, kdežto pri benzínovej kosačke pri prehriatí motor zhasne a po vychladnutí možno pokračovať v práci. Svahová dostupnosť u benzínovej kosačky je cca 15 stupňov, takže je kosenie väčšieho svahu riziko. Najlepšie je na svah použiť elektrickú kosačku, alebo vyžínač. Nezanedbateľný je aj výrobca motora. Pri benzínovom motore je dosť pravdepodobné, že časom budete potrebovať aj nejaké náhradné diely. Či už sa jedná o spotrebný materiál ako oleje a filtre, alebo o nejaký iný opotrebovaný, alebo poškodený diel. Na trhu je veľké množstvo cenovo dostupných strojov osadených kvalitnými motormi Briggs and Stratton . Táto firma má výborné servisné zázemie prakticky na celom svete.
Máte veľkú záhradu?
Čo sa stane keď si na veľkú plochu kúpim malú kosačku?V podstate nič vážne, akurát že malá kosačka bude pravdepodobne často preťažovaná, čím sa zníži jej životnosť. A to najhlavnejšie je, že veľkú plochu sa s malou kosačkou chce kosiť málokomu. Jednoducho sa treba pripraviť na to, že budete kosiť dlho a pravdepodobne vás to moc baviť nebude. A dosť pravdepodobne si budete vyčítať tých uštrených cca 50€.
Čo sa stane keď si na malú plochu kúpim veľkú kosačku?Tiež nič vážne. Budete sa radovať z dlhej životnosti, akurát v malej záhradke sa s nejakou 53cm kosačkou budete pri otáčaní a manipulácií zbytočne namáhať.
Veľkosť kosačky sa volá pracovný záber – je to šírka kosačky v jej najširšej časti. Vyrábajú sa rôzne veľkosti, viď tabuľka:
Takže aby bolo kosenie príjemným strávením času a nie trápením, odporúčam vyberať aspoň približne veľkosť kosačky podľa uvedenej tabuľky. Každý výrobca, resp. predajca používa podobnú tabuľku. Nejedná sa tu o jeden, alebo dva centimetre, ide o to aby nebol príliš veľký nepomer medzi veľkosťou stroja a veľkosťou záhrady.
Plastový či kovový podvozok?
Plastový podvozok:Pri menších elektrických kosačkách vlastne ani moc na výber nemáme. Takmer vždy je u nich použitý plast. Ten však nájdeme aj na mnohých benzínových strojoch. Najdôležitejšia pri plaste je jeho kvalita, hlavne však pri benzínových kosačkách. Keď si kupujete najmenšiu (najlacnejšiu) elektrickú kosačku na nejakú malú plochu, asi vás veľmi kvalita plastu zaujímať nebude. Hlavne pri kúpe benzínového stroja by vás však kvalita použitých plastov zaujímať mala. Kúpa benzínovej kosačky je predsa len väčšia investícia a človek od nej očakáva akú-takú životnosť. Preto hlavne pri lacných benzínových stojoch by ste sa mali zaujímať o kvalitu plastu. Väčšinou sa kvalitné plasty označujú ako ABS-plasty. Napísať to na kosačku je však veľmi jednoduché. Hlavne pri strojoch z čínskej produkcie by ste mali byť veľmi opatrný a odporúčam ak už čínsky stroj, tak z kovovým podvozkom. U kvalitných producentov nie je z plastmi žiaden problém, ani po rokoch používania sa nelámu a nepraskajú. Kosačka z plastovým podvozkom je ľahšia od stroja z kovovým podvozkom a najväčšou výhodou plastu je, že nehrdzavie a nelúpe sa z neho farba.
Kovový podvozok:Je pri lacnejších modeloch asi najlepšou alternatívou. Kosačka je ťažšia ako s plastovým podvozkom. Po čase sa môže začať olupovať farba a tým pádom začne korodovať. Dá sa tomu samozrejme zabrániť svojpomocným ošetrením kovu a novým náterom.
S pojazdom, či bez pojazdu ?
Pojazd na kosačke je vcelku dobrá pomôcka, ktorá uľahčuje prácu. Kosačka s pojazdom sa však nehodí do každej záhrady.
Pri kosačke s pojazdom si už na prvý pohľad všimneme druhú páku na rukoväti. Po stlačení sa stroj pohne dopredu bez použitia sily. Niektoré modely kosačiek umožňujú reguláciu rýchlosti pohonu. Väčšina, hlavne lacnejších strojov používa iba jednu rýchlosť, takže si na to treba jednoducho zvyknúť. Poháňané sú vždy zadné kolesá, hoci verzia 4x4 by bola zaujímavá :-). O prenos sily od motora na prevodovku sa stará klinový remeň.
Všeobecne sa hovorí, že do väčšej záhrady by sa mala automaticky použiť kosačka s pojazdom, čo nie je vždy pravda. Mnohí ľudia využívajú plochu záhrady aj inak ako len na trávnik. To znamená, že ak je záhrada prerušovaná rôznymi záhonmi, stromami, kríkami tak si treba zvážiť, akú najdlhšiu časť budete kosiť bez prerušenia. V prípade, že táto plocha nie je dlhá, tak sa tam kosačka s pojazdom nemusí hodiť.
Viacerí výrobcovia predávajú rovnaké modely kosačiek s pojazdom aj bez pojazdu. Rozdiel je samozrejme v hmotnosti, keďže do kosačky s pojazdom je umiestnená prevodovka. Rozdiel v hmotnosti je väčšinou okolo 3 kg a v cene cca 70€.
Ak sa rozhodnete pre kosačku s pojazdom treba samozrejme myslieť aj na údržbu hnacieho mechanizmu. Jedná sa hlavne o kontrolu klinového remeňa a prípadné napnutie.
Aké funkcie potrebujem ?
Výrobcovia v snahe zatraktívniť svoje produkty pridávajú do kosačiek rôzne prémiové funkcie, ktoré rozšíria použitie stroja. Okrem pojazdu sa jedná o funkcie ako centrálne nastavenie kolies či funkcie 2v1, 3v1, alebo 4v1. Trochu divoké pojmy, ktoré sa pokúsime v tomto článku prelúskať.
Centrálne nastavenie kolies:Je to zaujímavá pomôcka. Ako už názov napovedá, jedná sa o nastavenie výšky kosenia jednou, prípadne dvoma páčkami. Pri strojoch, ktoré takúto vlastnosť nemajú sa nastavuje výška kosenia každým kolieskom samostatne. Pri centrálnom nastavení sa jedná o mechanizmus, ktorý spája všetky kolesá a jednou páčkou zdvíhame, alebo spúšťame celý podvozok (šasi ) kosačky. U niektorých modelov sú spojené predné a zadné kolesá, takže osobitne nastavujeme výšku prednej a zadnej nápravy kosačky.
2v1:Toto označenie na kosačkách znamená, že stroj má dve funkcie v jednom. Pri tomto označení kosačka zvládne to čo od nej očakávame – kosí a zbiera trávu do zberného koša.
3v1:Okrem kosenia a zberu trávy, dokáže kosačka mulčovať.
4v1:Kosačka kosí, zbiera, mulčuje a má aj výstup na bočné vyhadzovanie.
Ďalšie drobnosti, ktoré si často nevšimneme:
- ložiská v kolieskach – zaručujú pohodlné tlačenie stroja. Oproti plastovým kolesám, ktoré už po druhej sezóne nejdeme pretočiť, pretože sú "vyčaptané".
- nastavenie výšky rukoväte – v rodine väčšinou kosí viacero ľudí s rôznymi telesnými výškami, takže určite táto funkcia prispieva k pohodliu pri práci
- klapka na zbernom koši – ukazuje stav naplnenia zberného koša. Netreba zbytočne často odnímať kôš aby sme skontrolovali jeho naplnenie.
- výstup na pripojenie hadice – uľahčuje čistenie kosačky po práci. Stačí jednoducho pripojiť záhradnú hadicu s rýchlospojkou a pustiť kosačku a vodu z hadice. Za minútu je po všetkom a netreba ju čistiť ručne
Treba pozerať na výrobcu ?
Každý predajca sa samozrejme snaží predať svoj výrobok. Či už sa jedná o predaj cez internet, alebo v kamennej predajni je dobré si predajcu "preveriť". Pokiaľ sa jedná o nákup cez internet, tak treba samozrejme vyberať overené a zabehnuté obchody. Nie je na škodu si prečítať aj nejaké recenzie kupujúcich. Ak sa rozhodnete pre internetový nákup je dobré vyberať značku, ktorá má niekde v okolí vášho bydliska predajné miesto a servisné stredisko. Často sa stáva, že si človek kúpi výrobok a servis je desiatky kilometrov ďaleko, čím vznikajú zbytočné náklady. Pri výbere kamennej predajne je tiež dobré vyberať podľa servisného zabezpečenia, prípadne sa predávajúceho ešte pred zakúpením kosačky opýtať na dostupnosť náhradných dielov ( náhradný nôž, filtre, vypínače a pod. ).
Pri výbere benzínovej kosačky odporúčam vyberať stroje, ktoré majú osadený motor Briggs & Stratton, alebo Honda. Sú to motory, ktoré sú aj najčastejšie používané a majú najlepšiu dostupnosť servisu a náhradných dielov.
Motory Briggs & Stratton sú spoľahlivé s dlhou životnosťou a sú osadené na väčšine strojoch predávaných na našom trhu. Majú výbornú dostupnosť servisu a náhradných dielov za rozumné ceny.
Výrobcu kosačky je dobre zvoliť podľa miesta obchodného zastúpenia. Čiže ak má firma najbližšie obchodné zastúpenie napríklad v Rakúsku, tak dodávka náhradných dielov nemusí byť taká rýchla ako keď má výrobca zastúpenie u nás. V sezóne je to dosť dôležitý faktor, keď sa povezdme zlomí nôž, tak je zvyčajne problém čakať mesiac na dodávku nového.
Kosačku si väčšinou kupujeme na dlhšie časové obdobie, preto čas strávený dôkladným výberom a zvážením, sa vráti v podobe ušetrených peňazí a nervov.
Veľa príjemných zážitkov pri kosení Vám praje
kolektív ABCnáradie.sk
Čo sa stane keď si na veľkú plochu kúpim malú kosačku?
V podstate nič vážne, akurát že malá kosačka bude pravdepodobne často preťažovaná, čím sa zníži jej životnosť. A to najhlavnejšie je, že veľkú plochu sa s malou kosačkou chce kosiť málokomu. Jednoducho sa treba pripraviť na to, že budete kosiť dlho a pravdepodobne vás to moc baviť nebude. A dosť pravdepodobne si budete vyčítať tých uštrených cca 50€.
Čo sa stane keď si na malú plochu kúpim veľkú kosačku?
Tiež nič vážne. Budete sa radovať z dlhej životnosti, akurát v malej záhradke sa s nejakou 53cm kosačkou budete pri otáčaní a manipulácií zbytočne namáhať.
Veľkosť kosačky sa volá pracovný záber – je to šírka kosačky v jej najširšej časti. Vyrábajú sa rôzne veľkosti, viď tabuľka:
Takže aby bolo kosenie príjemným strávením času a nie trápením, odporúčam vyberať aspoň približne veľkosť kosačky podľa uvedenej tabuľky. Každý výrobca, resp. predajca používa podobnú tabuľku. Nejedná sa tu o jeden, alebo dva centimetre, ide o to aby nebol príliš veľký nepomer medzi veľkosťou stroja a veľkosťou záhrady.
Plastový či kovový podvozok?
Plastový podvozok:
Pri menších elektrických kosačkách vlastne ani moc na výber nemáme. Takmer vždy je u nich použitý plast. Ten však nájdeme aj na mnohých benzínových strojoch. Najdôležitejšia pri plaste je jeho kvalita, hlavne však pri benzínových kosačkách. Keď si kupujete najmenšiu (najlacnejšiu) elektrickú kosačku na nejakú malú plochu, asi vás veľmi kvalita plastu zaujímať nebude. Hlavne pri kúpe benzínového stroja by vás však kvalita použitých plastov zaujímať mala. Kúpa benzínovej kosačky je predsa len väčšia investícia a človek od nej očakáva akú-takú životnosť. Preto hlavne pri lacných benzínových stojoch by ste sa mali zaujímať o kvalitu plastu. Väčšinou sa kvalitné plasty označujú ako ABS-plasty. Napísať to na kosačku je však veľmi jednoduché. Hlavne pri strojoch z čínskej produkcie by ste mali byť veľmi opatrný a odporúčam ak už čínsky stroj, tak z kovovým podvozkom. U kvalitných producentov nie je z plastmi žiaden problém, ani po rokoch používania sa nelámu a nepraskajú. Kosačka z plastovým podvozkom je ľahšia od stroja z kovovým podvozkom a najväčšou výhodou plastu je, že nehrdzavie a nelúpe sa z neho farba.
Kovový podvozok:
Je pri lacnejších modeloch asi najlepšou alternatívou. Kosačka je ťažšia ako s plastovým podvozkom. Po čase sa môže začať olupovať farba a tým pádom začne korodovať. Dá sa tomu samozrejme zabrániť svojpomocným ošetrením kovu a novým náterom.
S pojazdom, či bez pojazdu ?
Pojazd na kosačke je vcelku dobrá pomôcka, ktorá uľahčuje prácu. Kosačka s pojazdom sa však nehodí do každej záhrady.
Pri kosačke s pojazdom si už na prvý pohľad všimneme druhú páku na rukoväti. Po stlačení sa stroj pohne dopredu bez použitia sily. Niektoré modely kosačiek umožňujú reguláciu rýchlosti pohonu. Väčšina, hlavne lacnejších strojov používa iba jednu rýchlosť, takže si na to treba jednoducho zvyknúť. Poháňané sú vždy zadné kolesá, hoci verzia 4x4 by bola zaujímavá :-). O prenos sily od motora na prevodovku sa stará klinový remeň.
Všeobecne sa hovorí, že do väčšej záhrady by sa mala automaticky použiť kosačka s pojazdom, čo nie je vždy pravda. Mnohí ľudia využívajú plochu záhrady aj inak ako len na trávnik. To znamená, že ak je záhrada prerušovaná rôznymi záhonmi, stromami, kríkami tak si treba zvážiť, akú najdlhšiu časť budete kosiť bez prerušenia. V prípade, že táto plocha nie je dlhá, tak sa tam kosačka s pojazdom nemusí hodiť.
Viacerí výrobcovia predávajú rovnaké modely kosačiek s pojazdom aj bez pojazdu. Rozdiel je samozrejme v hmotnosti, keďže do kosačky s pojazdom je umiestnená prevodovka. Rozdiel v hmotnosti je väčšinou okolo 3 kg a v cene cca 70€.
Ak sa rozhodnete pre kosačku s pojazdom treba samozrejme myslieť aj na údržbu hnacieho mechanizmu. Jedná sa hlavne o kontrolu klinového remeňa a prípadné napnutie.
Aké funkcie potrebujem ?
Výrobcovia v snahe zatraktívniť svoje produkty pridávajú do kosačiek rôzne prémiové funkcie, ktoré rozšíria použitie stroja. Okrem pojazdu sa jedná o funkcie ako centrálne nastavenie kolies či funkcie 2v1, 3v1, alebo 4v1. Trochu divoké pojmy, ktoré sa pokúsime v tomto článku prelúskať.
Centrálne nastavenie kolies:
Je to zaujímavá pomôcka. Ako už názov napovedá, jedná sa o nastavenie výšky kosenia jednou, prípadne dvoma páčkami. Pri strojoch, ktoré takúto vlastnosť nemajú sa nastavuje výška kosenia každým kolieskom samostatne. Pri centrálnom nastavení sa jedná o mechanizmus, ktorý spája všetky kolesá a jednou páčkou zdvíhame, alebo spúšťame celý podvozok (šasi ) kosačky. U niektorých modelov sú spojené predné a zadné kolesá, takže osobitne nastavujeme výšku prednej a zadnej nápravy kosačky.
2v1:
Toto označenie na kosačkách znamená, že stroj má dve funkcie v jednom. Pri tomto označení kosačka zvládne to čo od nej očakávame – kosí a zbiera trávu do zberného koša.
3v1:
Okrem kosenia a zberu trávy, dokáže kosačka mulčovať.
4v1:
Kosačka kosí, zbiera, mulčuje a má aj výstup na bočné vyhadzovanie.
Ďalšie drobnosti, ktoré si často nevšimneme:
- ložiská v kolieskach – zaručujú pohodlné tlačenie stroja. Oproti plastovým kolesám, ktoré už po druhej sezóne nejdeme pretočiť, pretože sú "vyčaptané".
- nastavenie výšky rukoväte – v rodine väčšinou kosí viacero ľudí s rôznymi telesnými výškami, takže určite táto funkcia prispieva k pohodliu pri práci
- klapka na zbernom koši – ukazuje stav naplnenia zberného koša. Netreba zbytočne často odnímať kôš aby sme skontrolovali jeho naplnenie.
- výstup na pripojenie hadice – uľahčuje čistenie kosačky po práci. Stačí jednoducho pripojiť záhradnú hadicu s rýchlospojkou a pustiť kosačku a vodu z hadice. Za minútu je po všetkom a netreba ju čistiť ručneTreba pozerať na výrobcu ?
Každý predajca sa samozrejme snaží predať svoj výrobok. Či už sa jedná o predaj cez internet, alebo v kamennej predajni je dobré si predajcu "preveriť". Pokiaľ sa jedná o nákup cez internet, tak treba samozrejme vyberať overené a zabehnuté obchody. Nie je na škodu si prečítať aj nejaké recenzie kupujúcich. Ak sa rozhodnete pre internetový nákup je dobré vyberať značku, ktorá má niekde v okolí vášho bydliska predajné miesto a servisné stredisko. Často sa stáva, že si človek kúpi výrobok a servis je desiatky kilometrov ďaleko, čím vznikajú zbytočné náklady. Pri výbere kamennej predajne je tiež dobré vyberať podľa servisného zabezpečenia, prípadne sa predávajúceho ešte pred zakúpením kosačky opýtať na dostupnosť náhradných dielov ( náhradný nôž, filtre, vypínače a pod. ).
Pri výbere benzínovej kosačky odporúčam vyberať stroje, ktoré majú osadený motor Briggs & Stratton, alebo Honda. Sú to motory, ktoré sú aj najčastejšie používané a majú najlepšiu dostupnosť servisu a náhradných dielov.
Pri výbere benzínovej kosačky odporúčam vyberať stroje, ktoré majú osadený motor Briggs & Stratton, alebo Honda. Sú to motory, ktoré sú aj najčastejšie používané a majú najlepšiu dostupnosť servisu a náhradných dielov.
Motory Briggs & Stratton sú spoľahlivé s dlhou životnosťou a sú osadené na väčšine strojoch predávaných na našom trhu. Majú výbornú dostupnosť servisu a náhradných dielov za rozumné ceny.
Výrobcu kosačky je dobre zvoliť podľa miesta obchodného zastúpenia. Čiže ak má firma najbližšie obchodné zastúpenie napríklad v Rakúsku, tak dodávka náhradných dielov nemusí byť taká rýchla ako keď má výrobca zastúpenie u nás. V sezóne je to dosť dôležitý faktor, keď sa povezdme zlomí nôž, tak je zvyčajne problém čakať mesiac na dodávku nového.
Kosačku si väčšinou kupujeme na dlhšie časové obdobie, preto čas strávený dôkladným výberom a zvážením, sa vráti v podobe ušetrených peňazí a nervov.
Leave A Comment